Analiză: Cum arată revenirea la birou pentru angajații care au trecut prin Covid-19

Managerii au un impact semnificativ asupra revenirii reușite la birou a angajaților. Acțiunile și comportamentul lor pot influența capacitatea angajaților de a-și relua munca, arată o analiză efectuată de ONV LAW pe o serie de recomandări propuse de Uniunea Europeană prin Agenția Europeană pentru Sănătate și Securitate în Muncă.

Unul dintre lucrurile importante prezente în recomandările UE este că se face distincția între etapa Covid-19 acută, în care se manifestă simptomele cele mai severe ale bolii, și care pot dura, în general, două până la patru săptămâni, și etapa “Covid-19 cu evoluție lungă” sau “Covid-19 permanent simptomatic”, cu simptome ce durează 4-12 săptămâni, și “sindromul post-Covid-19”, cu simptome care durează cel puțin 12 săptămâni.

“Uniunea Europeană arată că simptomele cu efect prelungit în timp sunt cele care de multe ori sunt ignorate, deși au un impact semnificativ asupra capacității de muncă a angajaților, astfel că cei mai mulți dintre aceștia, care au simptome persistente, vor avea nevoie de adaptări la locul de muncă și de o revenire treptată”, declară Lorena Ciobanu, Partener la ONV LAW.

Cele cinci recomandări majore ale UE pentru managerii români:

  • Ramâneți în contact permanent cu angajatul în perioda în care lipsește de la muncă
  • Pregătiți-vă pentru revenirea la muncă a angajatului
  • Purtați o conversație cu el despre revenirea la locul de muncă
  • Oferiți sprijin în primele zile după revenirea la muncă
  • Oferiți sprijin permanent și organizați întâlniri regulate cu angajatul

Analiza ONV LAW arată și că este posibil să fie necesară punerea în aplicare de politici provizorii privind Covid-19, în special în ceea ce privește absența pe motiv de boală, și necesitatea de a sprijini, mai degrabă decât de a-i sancționa pe cei care au nevoie de o perioada prelungită de absența sau de sarcini modificate. Absența sau reducerea capacității de muncă pentru un număr considerabil de angajați poate provoca o presiune asupra continuării activităților și asupra angajaților rămași la muncă.

Volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scăzut posibil pentru angajații care au trecut prin Covid-19

Recomandările UE mai includ menținerea unui volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scăzut posibil, dar și limitarea pe cât posibil a muncii suplimentare. Șefii direcți au un rol important în monitorizarea situației și în evitarea supraîncărcării angajaților, astfel că se recomandă respectarea regulilor și acordurilor privind orarul de lucru și perioadele de odihnă, dar și ca angajatorii să permită angajaților să se deconecteze când nu sunt la muncă.

Indiferent de gradul de generalizare a vaccinării sau de revenirea la muncă pentru cei însănătoșiți, UE recomandă menținerea măsurilor recomandate pentru controlul infecțiilor, inclusiv distanțarea fizică, spălarea/ igiena periodică a mâinilor și folosirea măștilor. Aceste etape rămân importante, chiar dacă vaccinarea este generalizată.

Există numeroase modificări, mai mici sau mai mari, care îi pot ajuta pe angajații care revin la muncă să-și gestioneze cât mai bine sănătatea și munca, astfel că profesioniștii în medicina muncii au remarcat că rezultatele cele mai bune apar când managerul și angajații colaborează în acest sens.

“În concluzie, putem observa că din cauza duratei și a impactului simptomelor post-Covid-19, oamenii pot avea nevoie de o revenire treptată la muncă, cunoscută și sub denumirea de <revenire progresivă >. Este puțin probabil ca o revenire standard, scurtă, să fie adecvată pentru cei afectați cu evoluție lungă. Revenirile progresive pot fi adaptate în timp și pot dura mai multe săptămâni sau luni. Pentru angajații cu simptome de oboseală, lucrul la distanță și <reducerea ritmului de lucru>, adică lucrul cu pauze de odihnă în funcție de simptome, sunt importante conform recomandărilor UE”, arată Lorena Ciobanu.

Lorena Ciobanu, Partener @ ONV LAW.

40 la sută dintre companiile din România planifică revenirea la birou

Conform unui studiu realizat de Asociaţia Business Service Leaders, în februarie-martie, circa 95 la sută dintre companiile din industria de outsourcing din România vor implementa munca în sistem hibrid după pandemie, iar 55 la sută dintre angajaţii din industrie vor lucra de la birou între 8-12 zile pe lună. Circa 40 la sută dintre companii planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, din această perioadă, iar 61 la sută până la finalul lui 2021 sau din 2022. Un alt studiu, efectuat de Ipsos România, arată că aproape jumătate dintre cei care au lucrat de acasă (48 la sută) îşi doresc foarte mult să revină la locul de muncă.

ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piața locală. Fondată în 2000, acordă consultanță juridică clientilor privați și instituționali în domenii precum achiziții publice și concesiuni, market entry, dreptul aviației și infrastructură aeroportuară, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurenței, dreptul mediului, precum și dreptul digital.

Post-ul Analiză: Cum arată revenirea la birou pentru angajații care au trecut prin Covid-19 apare prima dată în AngajatorulMeu.ro.

vezi articolul original aici
Author: A M
Link sursa știre: {authorlink}
Data articol: 15/09/2021
Ora știre: 12:02 PM